dannie

Sådetså.

Sju saker ni kanske inte visste

Publicerad 2011-02-06 21:37:00 i Babbel,


Jag har fått en en sån här tjusig sak av Karin som innebär att jag ska avslöja sju av mina egenheter. Detta är spelreglerna: man ska berätta sju saker om sig själv, förslagsvis intressanta, och sedan skicka vidare awarden till sju andra bloggare. Ojojoj, klura, klura, klura. Jag som är som en öppen bok. Men sju saker ska jag nog komma på. Nu kör vi!

1. Jag gillar träd. Det är väl ingen hemlis men ibland kanske det känns som det går överstyr. I min gamla lägenhet var väggarna prydda med trädplanscher. I bokhyllan står trädböcker från olika länder. När jag i höstas var och gick i Bokskogen med Helenan blev jag tillsagd att sluta jobba när jag beundrade buskskiktet. Min drömresa skulle vara att åka och titta på skog. Typ Redwoodskogen, eller kanske Yellowstone.

2. Jag älskar godis men är ganska kräsen när det kommer till lösgodiset. Tycker inte om lakrits, sånt som smakar salt, och sladdrigt godis (typ sega råttor och gröna grodor) finner jag obehagligt. En av mina föräldrars bekanta gav mig därför en gigantisk geleråtta i studentpresent. Läskigt nog ser råttan fortfarande likadan ut, nästan tio år senare. Och jag är fortfarande inte sugen.

3. Jag har utvecklat ett eget litet tricks för att komma över sötsug. När jag tänker på något som jag är så otroligt sugen på så tänker jag att det är kaviarsmak på det. För det är väldigt få saker som kaviar passar ihop med. Till exempel sådana chokladsaker som finns bland lösgodiset med antingen toffee- eller mintfyllning. Tänk istället att det är kaviarfyllning. Huvva. Eller kebabpizza med kaviar ringlat ovanpå. Not so nice.

4. Jag har läst nästan varenda nummer av Svensk Damtidning sedan jag var 16-17 år. Men jag har alltid sagt att den dagen jag börjar prenumerera blir jag en tant på riktigt. I julklapp fick jag en prenumeration av D, så nu är jag väl en tant.

5. En av mina favoritfilmer är "Lille Virgil och Gusten Grodslukare", efter boken av Ole Lund Kirkegaard. När jag var liten hade vi den på VHS, troligtvis hade mor priatat den med hjälp av två videoapparater. Vi hyrde film väldigt sällan, men om man var sjuk hade men ibland turen att mor hyrde en rulle. Kanske blev det Super-Ted, eller kanske My Little Pony. Men iallafall, en gång blev det Lille Virgil. För några år sedan hittade jag den åter i videoaffären, och den höll måttet fortfarande.

6. Jag hatar att ringa till folk jag inte känner. Kanske inte så ovanlig egenhet, men det är en stor fobi. Att ringa till vårdcentralen, tandis, svara på annonser, nä hellre myser jag med håriga spindlar. Det kan ju handla lite om att den dialekt jag talar inte alltid är förenlig med befolkningen där jag bor. Ibland känns det som jag borde inleda ett telefonsamtal med "Hej, jag pratar skånska" så mottagaren av samtalet kan ställa in sig på detta. En gång ringde jag till en gruvjobbare i Storblaiken, det tog många minuter innan han förstod vad jag sa. Men jag vägrar prata norrländska. Sådetså.

7. Tydligen så rycker jag till när jag just somnat. Ibland drömmer jag att jag trampar ner från en trottoarkant utan att se den och därför rycker till, men D upplyser mig om att jag gör detta sömnryck väldigt ofta då jag just somnat.

Okej, vem ska jag nu skicka vidare detta till? Liw, Jessie, Maria, Anna och sen kom jag inte på fler. Enjoy!

Kommentarer

Postat av: Liw- mamma till Mait och mini i magen

Publicerad 2011-02-07 12:04:13

Nämen åh. Nu måste jag ju fundera ;-)

Postat av: Liw- mamma till Mait och mini i magen

Publicerad 2011-02-07 13:12:44

Jamen då har jagfunderat klart. kommer upp under kvällen (typ 19-tiden)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dannie

En skånsk tös i Norrland, jobbar med skog men gillar bäst att vara med bästa sambon och finaste dottern!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela